nehej du
06 maj 2008, 09:00
Filed under: Irriterande, Riktiga världen | Etiketter: , ,

 

I en artikel i Expressen så ondgör sig Kikki Göransson (s) över att hon inte får ha med sig sin fem veckor gamla son Hugo på mötena i forskningsetiska nämnden i Linköping. Det är nämndens ordförande Magnus Ekman som så brutalt satt stopp för det och kommenterar på följande sätt;

”Att ha med en fyra-sex veckors bebis på ett sammanträde som tar tre–fyra timmar, där finns det ju en uppenbar risk att barnet kommer att störa. Jag tycker inte att det är lämpligt att så pass små barn närvarar”.

 

Så nu har alltså (min egen slutsats) Kikki valt att vända sig till tidningen i frågan eftersom hon reagerar på att ordföranden själv verkar tro att det är han som kan bestämma om hon skall vara med med bebis eller inte och inte hon, hon som är förtroendevald av folket.

 

Nu till mina egna funderingar

  • Hur funkar det i sammanhang där man är förtroendevald? Kan man inte ha en ersättare på posten under exempelvis föräldraledighet? Är det så att vald = vald och därmed kliver ingen annan över tröskeln? Detta kan ses som en högst obildad fråga men mitt politiska intesse är lågt och jag kan verkligen ingenting om hur det går till i dessa sammanhang. Någon som vet?
  • I artikeln så kommer även (såklart) amning upp. Varför tar alltid kvinnor upp det som ett vapen? Varför tror alla vissa kvinnor att omgivningen tycker det är fel/äckligt att amma? Med dagens fina amningströjor så blottas noll och intet. Jag tror inte omgivningen bryr sig… alls. Däremot kan ju barnet behöva lugn och ro vid amning och det kan ju vara det som Kikki syftar till när hon säger att hon tar ut barnet ur rummet vid amning, bra i så fall.
  • Om man nu går ut ur mötet, förväntar man sig då att mötet skall stanna upp eller är det OK att de andra kör på? Om man kör på så missar man ju en hel del och viss uppdatering krävs när man återinträder igen. Man gör således anspråk på de övriga deltagarnas tid. Är det OK? Finns det möjlighet till irritationsmoment där?
  • Är det verkligen optimal tillvaro för lilla Hugo att sitta på nämnd-möten?

 

Nej du Kikki, som den tvåbarnsmor som jag är så tycker jag faktiskt att Magnus Ekman har helt rätt. Att utgå ifrån att bebisar ska vara välkomna i alla jobbsammanhang tycker jag är fel. Man bör ta hänsyn till hur andra påverkas av den förändrade situationen (avbrutna/längre möten, anpassa tider efter bebis et c).

Den del av sitt engagemang man styr själv, kan man bestämma helt och hållet över själv, i de andra delarna får man ta hänsyn till omgivningens åsikter och väga in dem i sitt eget beslut. Faktiskt.

Och nej, jag tror inte ordföranden i nämnden hakar upp sig på just barnet (eller illaluktande och konstigt klädda folk… för den delen). Jag tror han vill ha väl fungerande och effektiva möten, något som man bör kunna kräva av en nämnd med förtroendevalda. Och där ingår väl inte Hugo, stackarn?

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag har aldrig kommit på tanken att ta med mig min älskarinna till några möten, så varför skall hon ah med sig sin bebis…?

Fattar ingenting!!!

Kommentar av Pelle

Pelle: Precis.

Kommentar av Mo




Kommentera

