varför liksom dra?
11 juni 2008, 18:27
Filed under: Uncategorized

Idag har jag för första gången i mitt liv varit på en ”avgångsintervju”. Som namnet avslöjar så vill mitt nuvarande företag ha information/diskussion om varför man söker sig från företaget. Detta är inte unikt för mitt fall utan det har man med alla som själva säger upp sig.

I mitt fall blev det ju sýnnerligen intressant eftersom företaget mycket väl vet varför jag söker mig därifrån. Men döm om min förvåning när det faktiskt blev en intervju med både högt i tak och intressant diskussion. Jag bjöd också till för hur det än är så finns det mycket att bidra med, nya infallsvinklar, förslag på förbättringar i ledarskapet i företaget generellt, motivation och hur man återigen skall kunna hitta drivkraft.

För att det behövs.

För att inte fler skall falla offer för fegt ledarskap.

För att företaget förlorat sin ledande ställning på marknaden och behöver ändra kurs och uppskatta sin starkaste resurs, -medarbetarna.

För att världens bästa arbetskamrater fortfarande finns kvar i företaget.

För att företaget faktiskt varit en underbar arbetsplats 95 % av min tid där.

Själv är jag färdigältad, superanalyserad och har redan mentalt tagit mitt kliv. Dagens intervju ger inte mig något. Jag är klar. Men kan mina tankar vara intressanta så bjuder jag gärna på dem. Rakt och ärligt.

* * *

Kammen: 12 arbetsdagar kvar.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men det där med avgångsintervju är ju jättebra! Hade en själv när jag slutade, även om jag slutade bara för att jag blev erbjuden en mer spännande tjänst på det andra företaget. Man måste ju passa på att säga det som är bra och dåligt för att kunna påverka på något sätt även om man inte själv blir påverkad.

Sedan är det ju nyttigt att sätta ord på saker för ens egen skulle också och det kan vara till nytta på den nya arbetsplatsen.

Avundas dig ledigheten!

Kommentar av Marie

Marie: Visst är det så. Intervjuen kändes så ärlig och rak. Jag behövde inte frissera eller överdriva. De fick min raka åsikt, rått som ruttet, bra som dåligt.

Ledigheten ja. Kan knappt fatta det själv 🙂

Kommentar av Mo




Kommentera

