kite
02 augusti 2008, 19:57
Filed under: Uncategorized

Bild ur filmen ”Kite runner”

Just som jag nu (sist av alla) håller på att läsa ut min ”Flyga drake” tillsammans med ett iskallt Chenin Blanc så virvlar sönerna förbi och skvimper ut glaset mitt i min bok. Som om boken inte får ta slut. Som om omvärlden lägger in små tvångspauser.

Men jag är inte helt igenom positiv som alla andra. Jag tyckte boken var trög i början men den lyfter med sidantalet. Dessutom lär man sig väldigt mycket om Afgahnistan och om talibanernas intåg i dessa delar av världen.

Nu är sidorna krulliga men torra (och luktar vitt vin). Nu hugger jag de sista hundra.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag trodde att jag var sist som läste den nu under semestern, men tydligen inte ;-). Jag håller med dig. Boken lyfter. Det är ett stort driv och en berättelse med många bottnar. Jag har inte varit speciellt kunnig när det gäller Afgahnistan, men nu väcktes behovet av att läsa. Jag köpte även Tusen strålande solar av samme författare på vägen hem från Gotland. Svårt att säga något om en sådan bok. En tragik utan motstycke och en sidovändare. Då känns det lite futtigt att klaga på slitna metaforer och förutsägbar stilistik. Men jag gör det ändå. Hoppas att Du fick läsa klart då 🙂

Kommentar av Weronica

Wero: Just detta med många bottnar fascinerar mig lägg därtill bokens alla faser så tycker jag den kan sammanfattas som riktigt bra (trots den tröga början…)

Kommentar av Mo




Kommentera

