saker som måste ses
08 augusti 2008, 20:31
Filed under: Uncategorized

Jag är en hopplöst idrottsligt förälskad kvinna. Ge mig ett OS och jag njuter, låt mig till och med erkänna att OS är det som framkallar flest känslor i mig frånsett det som rör mig absoluta närhet.

När så dessa 2008 trummande män började trumma idag så svämmade ögat över lite grann och bröstet flämtade. Nu har vi ett OS på intågande och OS, mina damer och herrar, är så nära liv och död man kan komma i kulturella sammanhang utan att ligga i krig. OS är allt eller inget.

OS är symbolen för det förenande i världen och renande inom idrotten. OS blir tyvärr i år också en symbol för förtrycket i Tibet. OS kommer säkerligen också innebära besvikelser i form av fusk och brustna drömmar. 

Men mitt hjärta bultar alltid på samma sätt. OS har en speciell plats i mitt idrottsliga hjärta. OS har dessutom något som för mig som kanske inte tilltalar så många andra; jag älskar även det grafiska i invigningarna och avslutningsceremonierna. Därmed förstår ni att jag var bänkad idag, bänkad och förväntansfull när trummorna trummade igång.

Där och då blir jag lite rörd och blöt i ögat, skratta gärna åt mig men jag tycker det är en fin och skön känsla. Jag kan bara föreställa mig hur de aktiva i Beijing känner (eller så känner de ingenting, förmodligen är det så och förmodligen var det just den känslobiten som låg mig i fatet under min egna idrottsliga karriär);-)

Att sedan årets OS-invigning fokuserade mycket på ordets uttryck i form av papperstillverkning och tryckkonst gör bara att mitt grafiska hjärta fick ytterligare en blödig knuff.

Summa summarum: För mig var det en magnifik invigning, nu klappar hjärtat för ett rent OS… -låt oss drömma i alla fall!

* * *

Avdelning: – Rise to the occasion.

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Kalasbra invigning. Kalasbra skrivet.

Kommentar av Knowhow slowflow

Knowhow slowflow: tankjo!

Kommentar av Mo




Kommentera

