En sorgens dag
21 december 2008, 19:22
Filed under: Familj, Irriterande

Andra barn räknar ned till julafton.

Vår A2 har räknat ned till söndagens hockeycup istället. En cup i en stad ganska nära, en cup där han skulle få spela med de 2 år äldre grabbarna. Hans första cup någonsin. En livsviktig cup med andra ord. Lillebror har fått följa med storebror på träningar och cuper i åratal, nu var det äntligen hans tur. Självaste MammaMo hade stökat undan inför jul och sett till att även hon skulle följa med. Nu var det A2:s tur att stå i fokus.

Så kom cupdagsmorgon och vi förstod att något inte var bra. Vi trodde att det kanske var lite spända nerver och oro. Fel.

– Vill du ha rosta till frukost?

– Mjaaaae, kanske jag bara skall dricka lite frukost?

– Va? Du måste äta för att orka det vet du.

– Kanske jag inte behöver det idag? *Krokodiltårar börjar tyst rulla ned för kinderna…*

– Men älskling, vad ÄR det?

– *Tyst gråt och tårar som nu forsar* Sväljer jag så kommer jag dö…

Jag springer efter ficklampa och möts av ett svalg som jag aldrig sett maken till. Halsmandlar i storlek av speldankar och jag funderar faktiskt på hur pojken över huvud taget kan andas.

– Kanske vi kan ta en ”alvardån” mamma så blir det bättre?

– Nej, älskling, det blir ingen cup idag.

* * *

Tokhalsfluss och bredspektramedicin. Inte blev det bättre av att vi sedan fick rapport om att Addes lag vunnit hela cupen. Gissa om lillskit tycker att livet suger, han tycker till och med att Tomten kan stanna hemma på onsdag…

Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

